Nutricia lanceert campagne: Ondervoeding op het Menu
03 Oct 2025
In Nederland kampen honderdduizenden volwassenen met ondervoeding1, maar slechts 27% van de Nederlanders weet wat het echt inhoudt. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Nutricia. Daarnaast maakt 85% van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen zelf risico te lopen op ondervoeding2, terwijl één op de vier à vijf patiënten in ziekenhuizen, zorginstellingen en de thuiszorg ondervoed is3. De gevolgen hiervan zijn groot, want herstel na ziekte of een operatie duurt langer, ziekenhuisopnames worden verlengd en, in het ergste geval, kan ondervoeding leiden tot vroegtijdig overlijden4. De signalen van ondervoeding zijn vaak zichtbaar voor de omgeving. Maar om ondervoeding te herkennen, is kennis nodig.
Anders dan in gebieden waar hongersnood heerst, ontstaat ondervoeding in Nederland vaak door ziekte, eenzaamheid, verdriet, verminderde eetlust of psychische problemen. Dit heeft grote impact op levens en het welzijn van mensen, maar dit probleem gaat vaak ook gepaard met toenemende zorgkosten. Ondervoeding kent duidelijke signalen, zoals onbedoeld gewichtsverlies of vermoeidheid, maar niet iedereen herkent de signalen bij zichzelf of naasten. Als signalen eerder herkend worden, kan ondervoeding in veel gevallen voorkomen worden. Daarom lanceert Nutricia de landelijke campagne ‘Ondervoeding op het Menu’. Deze campagne vergroot het bewustzijn rondom ondervoeding onder het brede publiek, zodat signalen eerder worden (h)erkend en er sneller kan worden gehandeld. De campagne geeft mensen met ondervoeding, maar ook hun vrienden, buren, familieleden, mantelzorgers en zorgprofessionals concrete handvatten om in actie te komen tegen ondervoeding.
Het gevaar van ondervoeding
“Ondervoeding kan iedereen raken”, zegt diëtist Mariëlle Mullier. “Je ouders, grootouders, partner, buurman of buurvrouw. En als ondervoeding niet op tijd herkend en behandeld wordt, zijn de gevolgen vaak onnodig groot. In mijn praktijk zie ik wat ondervoeding kan doen met iemand. Zowel lichamelijk als op mentaal gebied kan het een negatief effect hebben op iemand. Maar ook voor hun omgeving kan de impact groot zijn. Tegelijkertijd zie ik ook wat het effect is van het behandelen van ondervoeding: meer energie en sneller herstel van ziekte bijvoorbeeld. Ik hoop dat deze campagne bijdraagt aan meer bekendheid over ondervoeding in Nederland, zodat we eerder kunnen handelen.”
Nederlanders hebben ook behoefte aan meer informatie2. Anjo Geluk-Bleumink is zelf ondervoed geweest en vindt ook dat er meer aandacht moet komen voor het onderwerp ondervoeding: "Een tijd geleden ben ik zelf ondervoed geraakt tijdens een ziekenhuisopname en in verband met een medisch probleem. Toen zijn de signalen niet herkend en benoemd. Ik had toen geen energie, kon door alle medicijnen niet eten. Later pas zag ik hoe groot de gevolgen waren. Als we met elkaar meer op de signalen letten kunnen we met ondervoeding, de oorzaken en gevolgen, aan de slag en het probleem voorkomen." Anjo zet zich op diverse fronten in voor ouderen, onder meer als voorzitter van Denktank 60+ Noord.
Breed gedragen
Uit hetzelfde onderzoek van Nutricia blijkt dat bijna driekwart (74%) van de mantelzorgers vindt dat zij samen met zorgverleners beter getraind moeten zijn om ondervoeding te herkennen. Daarnaast zijn acht op de tien Nederlanders (80%) van mening dat meer voorlichting zou kunnen helpen om het probleem beter te herkennen. Deze campagne, gericht op het algemeen Nederlands publiek, sluit aan op de Agenda Ondervoeding NL die drie weken geleden aan staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport mevrouw Tielen is aangeboden. Met deze Agenda zetten betrokkenen uit verschillende sectoren, waaronder Nutricia, zich gezamenlijk in voor meer bewustwording, signalering en (dieet)behandeling van ondervoeding.
Diëtist-onderzoeker en professor Hinke Kruizenga licht toe: “Ondervoeding is vaak dichterbij dan we denken en raakt ons allemaal - thuis, in de buurt en in de zorg. Juist door er op tijd bij te zijn en signalen serieus te nemen, kunnen we voorkomen dat mensen onnodig kracht en conditie verliezen. Het verschil maken we samen: door goed naar elkaar om te kijken, het gesprek aan te gaan en elkaar te steunen. Zo geven we mensen de beste kans op herstel en helpen we hen om zo goed mogelijk actief te blijven in het dagelijks leven.”
Meer bewustwording
Nutricia gelooft met deze campagne de volgende stap gezet te hebben om meer aandacht te krijgen voor ondervoeding. Lieve Degrauwe, directeur gespecialiseerde voeding bij Nutricia, onderdeel van Danone: “Met deze campagne zetten we ondervoeding letterlijk op het menu: het is tijd dat er meer aandacht voor komt in Nederland. Door signalen van ondervoeding eerder te herkennen en erkennen, kan sneller gehandeld worden. Diëtisten en artsen in Nederland kunnen veel voor mensen betekenen. We geloven dat meer bewustzijn bijdraagt aan betere zorg. Daar pakken we graag onze maatschappelijke rol in.”
Door signalen sneller te (h)erkennen en alert te zijn op veranderingen bij onze naasten, kan leed voorkomen worden. De campagne roept daarom op:
· Praat over voeding en gezondheid, thuis met familie en vrienden én in de zorg met experts die je kunnen helpen.
· Herken de signalen van ondervoeding, zoals onverwacht gewichtsverlies, losser zittende kleding of horloge, een boterham die blijft liggen of traplopen dat ineens zwaarder voelt.
· Kijk naar elkaar om, en vraag hulp bij een arts, diëtist of thuiszorg bij een vermoeden van ondervoeding.
Kijk voor meer informatie op: www.ondervoedingophetmenu.nl.