Danone viert 125-jarig jubileum Nutricia met forse investering in de toekomst

12 Oct 2021

Laatste wijziging: 12 okt 2021

  • Sinds 1896 is Nutricia pionier op het gebied van speciale voeding. Nutricia bestaat dit jaar 125 jaar.
  • Moederbedrijf Danone gaat investeren in de modernisering van de fabriek Zoetermeer om productie te vergroten, nog beter te voldoen aan de vraag naar babyvoeding en medische voeding en water (-50%) en energiegebruik (-25%) te verlagen.

Zoetermeer, 12 oktober 2021 – Nutricia, onderdeel van Danone, bestaat 125 jaar. Met een investering moderniseert het bedrijf haar fabriek in Zoetermeer. Hiermee wil zij blijven bijdragen aan de gezondheid van mensen wereldwijd en haar gevestigde rol als voedingsmiddelenbedrijf in babyvoeding en medische voeding behouden. In praktijk betekent de vernieuwing van Zoetermeer onder andere een toename van de productiecapaciteit, investering in kwaliteit en innovatie, digitalisering van processen en belangrijke stappen in duurzamere productie. Eerder werd al een nieuwe fabriek in gebruik genomen in Haps.

Wetenschappelijk onderzoek en maatschappelijke betrokkenheid drijft Nutricia al decennialang tot het ontwikkelen van hoogwaardige voeding. Voor ondersteuning van jong en oud en mensen die aangepaste voeding nodig hebben.

Modernisering en innovatie
Vanwege het belang van voeding intensiveert Nutricia haar inspanningen op het gebied van onderzoek en ontwikkeling van producten en diensten. Dat moederbedrijf Danone, Nederland als belangrijke markt beschouwt, blijkt uit diverse investeringen. Sinds de overname van Nutricia in 2007 investeerde Danone veelvuldig in locaties in Nederland:

  • Een onderzoekscentrum in Utrecht, Danone Nutricia Research.
  • De opening van een nieuwe fabriek in Haps in 2019.
  • De opening van een tweede hoofdkantoor in Hoofddorp in 2019.
  • Opening van een nieuw distributiecentrum naast de fabriek in Haps (gepland laatste kwartaal 2021).
  • Als meest recente inspanning zal Danone ook de Nutricia fabriek in Zoetermeer moderniseren.

Nederlands erfgoed, klaar voor de toekomst
Paul Oerlemans, General Manager Danone in Nederland: “Voor Danone is Nederland zeer belangrijk, niet alleen als markt, maar ook omdat Nederland een zeer prominente rol vervult binnen Danone. De vestigingen in Zoetermeer en Noord-Brabant produceren medische- en babyvoeding die we wereldwijd distribueren. Ons onderzoekscentrum in Utrecht vormt de spil van ons kennisnetwerk en in Hoofddorp staat het mondiale hoofdkantoor van onze Specialized Nutrition divisie. We kunnen stellen dat Nederland het tweede thuisland van Danone is.”

Liam Carmody, directeur van de fabriek in Zoetermeer: “In Zoetermeer produceren we baby- en medische voedingen die we overal ter wereld verkopen. Voor consumenten betekent de investering dat we de geavanceerde producten die we ontwikkelen in ons centrum voor onderzoek en innovatie nu nog beter naar de markt kunnen brengen. Daarnaast biedt de investering ook volop mogelijkheid om onze huidige en toekomstige medewerkers verder te ontwikkelen, zij maken immers deel uit van een fabriek van de toekomst. Dit draagt bij tot voortdurende verbetering van onze producten en dienstverlening. ”

Duurzame groei
Duurzaamheid staat centraal in de investeringen, in lijn met de visie ‘One Planet. One Health’ van Danone. Zo realiseert de nieuwe fabriek in Haps, ten opzichte van de oude fabriek de helft minder CO2 uitstoot, terwijl de productiecapaciteit is verdubbeld. Met de nieuwe investering in Zoetermeer wordt de productiecapaciteit uitgebreid met een lager energieverbruik (-25%) en een verlaging van het watergebruik (-50%) ten opzichte van de huidige situatie. De Danone fabrieken in Nederland maken gebruik van hernieuwbare elektriciteit en Nutricia zet zich in om tegen 2025 verpakkingen circulair te maken. Dit alles in lijn met de ambitie van Danone om in 2050 klimaatneutraal te zijn.

B Corp™
Voor 2025 wil Danone voor al haar dochterondernemingen wereldwijd het prestigieuze B Corp™ certificaat behalen. In Nederland zijn de handelsentiteiten van Nutricia, Alpro en Danone zuivel reeds gecertificeerd. Het bedrijf verwacht op korte termijn certificaten voor de resterende entiteiten te realiseren. De inzichten die zijn opgedaan gedurende de certificering zullen een belangrijke rol spelen in het verder verduurzamen van de Nederlandse activiteiten van Danone.

Voor de pers
Mocht u aanvullende vragen hebben, dan staan wij u graag te woord. U kunt contact met ons opnemen via: pers@danone.com of rechtstreeks via Yannick Looije, +31 6 27 85 00 07 yannick.looije@danone.com

--------------------------------------------------------------------------------------

Over Nutricia

Sinds 1896 is Nutricia pionier op het gebied van speciale voeding die een bijdrage levert aan een gezonde start en een langer, vreugdevoller en gezonder leven. Nutricia biedt, gedreven vanuit wetenschap en innovatie, een breed toonaangevend assortiment voedingen en services met een positieve invloed op de gezondheid van mensen met specifieke voedingsbehoeften gedurende het hele leven. Daarmee draagt Nutricia bij aan een gezonde groei en ontwikkeling gedurende de eerste 1000 dagen en biedt voedingsondersteuning voor enkele van 's werelds grootste gezondheidsuitdagingen zoals vroeggeboorte, achterblijvende groei, voedselallergie, zeldzame stofwisselingsziekten en (chronische) ziekten en aandoeningen zoals kanker, slikklachten, kwetsbaarheid en COPD. Als onderdeel van Danone, omarmt en draagt Nutricia bij aan de 'One Planet. One Health' visie, die weergeeft dat de gezondheid van de mens en de gezondheid van de planeet onlosmakelijke met elkaar verbonden zijn.

Over Danone
Danone is een toonaangevend multilokaal voedings- en drankbedrijf dat voortbouwt op snelgroeiende, op gezondheid gerichte categorieën in 3 segmenten: Zuivel- en Plantaardige producten, Waters en Gespecialiseerde voeding. In 2020 realiseerde het bedrijf een omzet van €23,6 miljard. Het bedrijf is aanwezig in meer dan 120 landen, met zo’n 100.000 medewerkers. Met haar framework 'One Planet. One Health', dat de gezondheid van mensen en de gezondheid van de planeet nauw met elkaar verbonden zijn, wil Danone gezondere en meer duurzame eet- en drinkgewoonten promoten. Om deze voedselrevolutie te versnellen en duurzame en rendabele meerwaarde te creëren voor al haar stakeholders, heeft Danone negen doelstellingen voor 2030 gedefinieerd en als eerste beursgenoteerde onderneming het statuut van "Entreprise à Mission" in Frankrijk aangenomen. Danone verbindt zich ertoe om op een efficiënte, verantwoorde en inclusieve manier te werken, in overeenstemming met de Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties. Tegen 2025 wil Danone één van de eerste multinationale ondernemingen worden die volledig B Corp™ gecertificeerd is.

Al haar Nederlandse handelsentiteiten Alpro, Dairy & Plant-Based, Waters en Specialized Nutrition zijn B Corp™ gecertificeerd. Met merken als Danone, Activia, Actimel, Light&Free, Oikos, Danio, Alpro, Provamel, evian, Volvic, Badoit, Nutrilon, Nutricia, Olvarit en Nutridrink en haar innovatie-, productie- en distributievestigingen in Utrecht, Zoetermeer, Haps, Breda, en tweede hoofkantoor van de groep in Amsterdam is Danone een belangrijke speler op de Nederlandse, Europese en exportmarkt. Danone heeft in Nederland zo’n 2700 werknemers.