Onderwerpen in dit artikel:

Grote kans dat de jonge ouders die u tegenover u krijgt tot de zogenoemde generatie Y oftewel de millennials behoren. Een generatie die opgroeide met ongekende mogelijkheden, die alles heel goed wil doen, een generatie die alles opzoekt op internet, maar ook een generatie die onzeker is. Hoe communiceert u het beste met deze ouders van nu?


Millennials zijn geboren tussen grofweg 1980 en 1995. Ze zijn opgegroeid in een wereld waarin alles kan, met de opkomst van het internet en de welvaart van de jaren ’90. Ze zijn opgevoed met het idee dat je alles kunt worden en dat alles mogelijk is. Maar momenteel worstelen ze vaak met keuzestress en met het feit dat geluk niet altijd maakbaar blijkt. De generatie millennials is de eerste generatie die het niet per definitie beter heeft dan de vorige. In totaal zijn er ongeveer 3 miljoen millennials in Nederland. Hoe deze jonge volwassenen in het leven staan, heeft invloed op hoe zij omgaan met ouderschap.

Waar haalt de millennial informatie vandaan?

Elke ouder probeert het beste te doen voor de kleine. Maar wat is het beste? De bronnen die generatie Y gebruikt, zijn talrijk. Ze hebben onbeperkte toegang tot informatie en niet zelden verdrinken ze in die zee aan data en berichten: offline maar ook zeker online, afkomstig van kraamzorg tot influencer, van kinderarts tot andere moeders op Instagram. Wat moeten ze als informatiebronnen elkaar tegenspreken? Wie moeten ze vertrouwen, naar wie moeten ze luisteren? Men zou verwachten de professionals. Iets wat voor voorgaande generaties – zonder dr. Google – veel vanzelfsprekender was. Toch blijkt dat niet het geval. Slechts 31% van de jonge ouders vertrouwt op het advies van gezondheidsprofessional als het gaat om de keuze van flesvoeding.

Tips voor de communicatie met millennial ouders

Om uw advies te laten tellen, is het belangrijk het vertrouwen van generatie Y-ouders te winnen. Daarvoor is effectief communiceren met deze jonge ouders noodzakelijk. Hoe u dat doet? Het is belangrijk zich te verplaatsen in de wereld van de millennials en toon en vorm van de communicatie aan te passen aan de belevingswereld van de doelgroep.

Enkele tips:

  1. Wees open over wie u bent en wat u doet: wees dus ook eerlijk over dingen die u niet doet en het waarom hierachter.
  2. Wees er voor ze, maar veroordeel ze niet: jonge ouders liggen al onder een sociaal vergrootglas, geef hen niet onnodig een extra schuldgevoel.
  3. Wees duidelijk en helder: maak zaken niet “simpel”, maar besef dat een video of infographic soms beter aankomt dan een folder met 2.000 woorden.

Kenmerken van de verschillende generaties

Iedere generatie is anders, heeft zijn eigen wereldbeeld en eigenaardigheden. Om effectief met elkaar te communiceren is begrip over en weer essentieel. Voor het overbrengen van de boodschap is het aanpassen ervan soms nodig.

Pragmatische generatie

  • Geboren tussen en 1971 en 1980
  • Vaak beschreven als individualistisch, egocentrisch en materialistisch.
  • No-nonsens, zelfredzaam en praktisch ingesteld.
  • Gevoelig voor stress, druk en burn-out.

Generatie Y/Millennials

  • Geboren tussen 1980 en 1995
  • Vaak beschreven als gelukszoekers, op zoek naar een betekenisvol leven, keuzestress, bezig met loopbaan, persoonlijke ontwikkeling, actief en ambitieus.
  • Wil authentiek en creatief zijn.

Generatie Z

  • Geboren tussen 1995 en 2010
  • Vaak beschreven als onzeker over de toekomst, sociaal bewogen, veel aandacht voor het milieu, wereldburgers, slechte concentratie.
  • Kan extreem goed multi-tasken en neemt weinig risico.

Lees meer